amerika-again.reismee.nl

Graceland

Vanmorgen weer vroeg uit de veren, vandaag hebben we een VIP tour op Graceland!! En we hebben er zin in. Eerst gaan we naar Walmart voor een jas of vest, we waren ingesteld op vijf weken mooi weer maar nu is het wel frisjes. Het is inmiddels 11.00 uur en we worden om 11.45 uur verwacht. Dus rijden we naar de dichtstbijzijnde Starbucks voor koffie, het vliegveld van Memphis, verrassend! Als we de ‘cordusio to go’ binnen hebben rijden we naar Graceland.

We zijn beide geen ‘echte’ fans maar als je dan in Memphis bent MOET je natuurlijk naar Graceland. We hebben een aantal dagen terug al online kaarten gekocht dus verzekerd van twee plaatsten! En het was echt wel ‘awesome’. We startten met de shuttlebus naar ‘The Mansion’, Graceland. Het is wel druk met bezoekers maar als je VIP hebt gaat het net even sneller. Hij heeft the Mansion gekocht in 1953 voor zijn ouders en oma. Voor Elvis blijft het een familie huis. Het heeft meerdere kamers en een souterrain waar een bioscoop, muziek en een jungle room. Op de bovenverdieping mogen we niet komen, dat is nog steeds privĂ© van Lisa Marie, dochter van Elvis.

Iedereen weet wel wat van Elvis. Geboren in Tupelo, uit een arm jong gezin wat in een shotgunhouse woonde. Wij vragen waarom dat zo heet. Het was zo klein, als je de voor en achterdeur tegelijk open zet en er doorheen schiet, gaat de kogel er doorheen zonder iets te raken. Dat hij Ă©Ă©n van een tweeling was en zijn 35 min. oudere broer overleed bij geboorte waardoor hij een hele sterke band met zijn moeder had. Zij krijgt in glorietijden the pink Cadillac terwijl zij geen rijbewijs heeft en dus altijd gebracht werd naar het ziekenhuis waar zij werkte. Overal hangen cheques voor charity, the church, cancer, community, zelf als hij daar een award voor krijgt begrijpt hij niet waarvoor......Elvis, the humble maar Elvis hield ook van show-off, had een eigen, heel nieuwe look voor die tijd. Al die glimmende pakken met lovertjes, brede riemen met grote glimmende plaques. Zijn ‘haircut’ is anders. Hij heeft een eigen juwelier waar hij verschillende ringen en kettingen en horloges heeft laten maken, horloges in de vorm van een driehoek.

Een uur of drie neemt de gids afscheid van ons en laat ons achter bij het restaurant, Vernon’s Smokehouse. We lusten wel wat en laten ons verrassen door de lievelingsgerechten van Elvis, sprouts with bacon, cornbread, meatloaf, mac’n cheese, briskett, spareribs, en als toetje pecanpie, bananapudding, of chocolatecake. We besluiten hetzelfde pad terug te lopen om te kijken wat we nog willen zien. The special artifacts room, waar een aantal verkregen badges van sheriffs hangen, telefoons gebruikt in het huis, etc...we gaan er met gepaste snelheid aan voorbij en lopen naar het vliegtuig van Elvis, hoe anders kun je een vliegtuig noemen als Lisa Marie. Er hangt een foto van haar dat zij op negenjarige leeftijd nog nooit sneeuw heeft gezien en Elvis met haar naar de sneeuw vliegt, daar een paar uur in de sneeuw speelt en weer terug naar Graceland gaat (!), een piloot verteld dat hij gesommeerd wordt om over een uur het vliegtuig klaar te hebben, ze gaan naar Seattle. Als de familie zover is en instapt vraagt hij wat zij daar gaan doen...bammetjes met peanutbutter and jelly eten en inderdaad.....als ze landden komt er een limo met belegde bammetjes, CRAZY!! Doet mij denken aan de musical “Annie” met daddy Warbucks........ Na de vliegtuigen besluiten we de bestelde souvenirs te kopen en de dag af te sluiten, de harde schijf is vol, we nemen niets meer op! Het was overweldigend veel en we gaan naar het hotel.

Bij het hotel aangekomen blijkt roomservice ons overgeslagen te hebben, gisteren deden onze sleutels het ineens niet meer. Dus ben ik nog even naar de balie gelopen om te vragen waarom, daar had ze geen antwoord op en natuurlijk zijn ze al weg. Ik krijg schone handdoeken mee voor morgen (waar ik zelf om moet vragen) beetje vreemd......maar even een mailtje sturen naar het reisbureau.

Het was het dagje wel, lights out!!!

karin

FANTASTISCH!!!!❀

karin

Ik ben r zo trots op dat jullie HIER zijn geweest zo gaaf?

Margareth van Wonderen

?

Monique

Super gaaf....wat een belevenis!
Zal vast indrukwekkend zijn geweest?

Margareth van Wonderen

Dat is het zeker, indrukwekkend!!