amerika-again.reismee.nl

St. Augustine

Vanmorgen zaten we om 9.15 uur aan het ‘complementary breakfast’. We willen op tijd richting St. Augustine vanwege een boottour die we om 14.30 uur hebben besteld, we gaan dolfijnen kijken!! Het adres staat in de navi, het is een kleine drie kwartier rijden vanaf Jacksonville.

Het is een prachtige weg om te rijden, palmbomen en een strak blauwe lucht met 72° F (22°C) op de thermometer. We hebben de Atlantische oceaan aan de linkerkant waar we af en toe een glimp van opvangen, de palmbomen staan in de weg ;) We staan op de pier waar ik een boot zie vertrekken waarvan ik denk dat wij daar straks ook op zitten (het is inmiddels 11.00 uur). Een jongeman loopt mij voorbij met zijn hengel in de zee en loopt de pier af richting strand waar hij zijn hengel ‘inhaalt’. Hij lijkt beet te hebben, zijn hengel staat krom. Langzaam trekt hij de hengel dichterbij en hij heeft een schildpad beet, een flinke ook! Hij probeert de schildpad dichterbij te krijgen zodat hij de haak eraf kan halen. Hij krijgt hulp van iemand uit het restaurant die de schildpad vast houdt en eindelijk is het gelukt! De schildpad wordt weer terug in de zee gezet en zwemt weg.

We zijn nog erg vroeg en hebben nog iets op ons lijstje staan voor als we terug vliegen dus rijden we even naar ‘the mall’. Gelukt! Kunnen we ook weer afstrepen, nog even een bakkie koffie drinken en om 13.45 uur rijden we weer terug naar VilanoRoad 260. Aangekomen bij de pier zien we de boot net aanmeren, het is nog wel erg vroeg maar we mogen alvast op de boot. Aan de pier staan een aantal mensen te vissen, op de palen zitten een aantal pelikanen ook te vissen, mooi gezicht!

Als we eenmaal op de boot zitten komen er steeds meer mensen aan dus we zoeken een strategische plek uit om te zitten, vooraan! Naast mij komt een Engelse vrouw zitten uit Londen en ik raak met haar in gesprek. Zij blijkt hier al twaalf weken te zijn voor therapie, botkanker behandeling is hier verder als in Engeland, als zij goeie dagen heeft gaat ze op pad om wat te zien!

Om precies 14.30 uur vertrekken we en we zien meteen al dolfijnen bij de brug, de boot gaat daarheen, geweldig om te zien! Er is ook een dolfijn met een kalfje wat als een magneet gelijk met haar meebeweegt. Het is één en al oehhh en aaahhh op de boot en ondertussen verteld de schipper van alles over dolfijnen. Veel dingen weten we al maar dat ze nooit slapen? Dat ze daarom de linker of de rechter hersenhelft laten rusten en dat te zien is aan welk oog dicht is (contra). Dat het heel intelligente dieren zijn is wel bekend maar ik wist ook niet dat als er dolfijnen zijn er geen haaien zijn, what do you know!! We varen langs ‘the Old Town’ en krijgen daarover nog wat historie te horen, het Castilla de San Marcos en the natural springs. Op het moment dat we langs San Marco’s varen wordt er een kanonskogel afgevuurd. Het blijkt dat er vandaag Historic Weapens demonstrations zijn.

Verderop was er vorig jaar een mooie nieuwe steiger gebouwd maar door hurricane Matthew (2017) nooit in gebruik genomen en er lag nog een gestrand zeilschip op het erf. We naderen de plaats weer waar we startten en bij de brug zien we nog dolfijnen, het is prachtig om te zien ;) We meren aan en nemen afscheid van Tony en Jennifer die de trip verzorgde.

We rijden terug richting hotel en stoppen waar de loopbruggen zijn om het strand te bezoeken. We parkeren the ‘truck’ en lopen via de loopbrug naar het strand. Als we op het strand lopen maak ik exact dezelfde foto als twee jaar terug in California op het strand van onze schaduw ;) Verderop staan twee mensen bij iets wat is aangespoeld op het strand. Als we dichterbij komen zien we dat het een haai is, die hadden we nog niet gezien vandaag ;) We raken aan de praat met Mike, eerst over de haai en later over van alles en nog wat. Ik maak wat foto’s van de haai en we lopen nog wat verder over het strand, het is er heerlijk rustig! Na een half uur lopen we terug, honger!!

We rijden naar een stakehouse (je hoeft hier echt niet bang te zijn om te verhongeren) en daarna terug naar het hotel. Morgen gaan we terug naar St. Augustine, we waren daar nog niet klaar! Tot morgen!

karin

Wauw!!