amerika-again.reismee.nl

Nobel Prize

De wekker gaat om 8.30 uur maar ik ben nog helemaal niet wakker! Onder de douche, ontbijten en naar de volgende stad, Charleston SC. Na een heerlijk ontbijt, waar alles werd bereid voor je, stappen we in the ‘truck’. We hebben gisteravond wat stops genoteerd voor onderweg. Het is een rit van ruim vier uur en we willen ook even Rental Cars voor onze ‘witte olifant’. Die geeft aan dat de olie op 14% staat wat betekent dat we het einde van de roadtrip niet gaan halen!! Peet heeft al verschillende mails verstuurd maar geen antwoord gekregen en de verhuurder zit ook in Charleston!

Een stop die we niet hadden gepland staat ineens op een bord, Historic bikes, we nemen de afslag alleen hebben we niet goed gekeken welke straat het is......mmmmm....gaat ‘em niet worden, we kunnen het niet vinden en de navi ook niet, helaas! We rijden de I 26 E weer op en vervolgen onze weg.

De volgende stop zou C. T. Summer hardwarestore worden, Boycestreet, Newburry SC. De winkel is wat bekender geworden door het programma ‘Pickers’ in 2011, waar Peet fan van is. We praatten met de eigenaar die het bedrijf heeft overgenomen van zijn moeder, de zoveelste generatie waar hij erg trots op is. We willen wel een souvenir maar er is zoveel dat we niet weten wat, het lijkt de schuur van mijn vader wel ;) Op een gegeven moment zegt de man, ik heb wel een souvenir waarvan je waarschijnlijk maar één keer in je leven een echte van ziet (was ook niet te koop). Hij komt met een nobel prijs aan in een houten frame met plastic ervoor. De Nobelprijs is ontvangen door zijn vader Dr. Clifford G Schull in 1994 voor physics. Hij heeft de prijs ontvangen voor Neutron Diffraction Techniques oftewel het splitsen van atomen wat in 1946 gebeurde in één van de drie ‘geheime’ steden, Oak Ridge, waar ook de atoombom ontwikkelt werd. We hebben dat museum bezocht in New Orleans, how bizar! De man is apetrots op de historie van zijn familie en terecht! We nemen afscheid van de man, zonder souvenir maar met foto van de Nobelprijs en lopen verder om even koffie te gaan drinken.

Er zou een nieuwe gelegenheid zijn dus we halen de ‘truck’ en rijden de Mainstreet af waar Genesis zou moeten zitten. Uiteindelijk gevonden, aan de zijkant van een pand. Het is prachtig weer, 73 F, dus we gaan op een bankje in de zon zitten. Dit is echt een stadje zoals bekend in de jaren 80, gemeentehuis, politie, brandweer, alles bij elkaar gesitueerd in van die statige vierkante gebouwen met natuurlijk een Amerikaanse vlag op stok. Het ziet er erg gezellig uit!

Na de koffie stappen we weer in onze ‘truck’ en vervolgen onze weg op de I 26 E richting Charleston. We besluiten geen stops meer te doen maar direct door te rijden naar de Rental Cars om het te regelen met de ‘witte olifant’. Adres in de navi en off we go! Onderweg wordt het alsmaar drukker en verderop zien we rook. Er is vast iets gebeurd......en als we langzaam dichterbij komen zien we auto’s aan de kant staan en een brandweerwagen. Ook staat er een brandweerman te blussen. Het bos aan de kant staat in brand! Gelukkig is het onder controle en het verkeer rijdt weer vlotjes door.

We hebben inmiddels het adres bereikt van Alamo, de verhuurder, maar het ziet er akelig rustig uit. Er staan ook geen wagens op het terrein. Op de deur is een brief geplakt dat zij verhuist zijn naar het vliegveld. Adres opgeschreven en daar gaan we weer, het is inmiddels 17.00 uur. Bij het vliegveld aangekomen worden we in rondjes gestuurd, het is ook bij elk vliegveld hetzelfde! Kunnen ze dat niet een beetje simpeler maken? We zien alle soorten Rental bedrijven behalve die wij hebben moeten. We vragen het aan één van de medewerkers die daar rondlopen en hij blijkt van Alamo te zijn, yeahhh!! We leggen het verhaal uit en het antwoord was kort, niets aan de hand, waarschijnlijk na het verversen niet gereset, je kan gewoon door rijden. Can you write that down for me, I don’t want any trouble. With you’r signature please? En dat deed ze, we hebben een handtekening dat het goed is en de melding wordt uit het dashboard gehaald. Geregeld, op naar het hotel!

Bij het hotel aangekomen checken we in, kamer met uitzicht op de haven! We brengen de koffers naar boven en gaan eten. We rijden naar Outback, een Australisch restaurant waar we al eerder hebben gegeten, erg lekker! Als we terug komen in het hotel stinkt de kamer naar rook, eigenlijk meer sigaar, bah!! We bellen de receptie en er komt iemand mee ruiken, zijn bevindingen zijn hetzelfde en hij adviseert een andere kamer.....daar gaan we weer. Peet is eigenlijk best wel pissig en loopt naar de balie om zijn ongenoegen te uiten. Ze doen erg nonchalant maar roepen ons terug en we krijgen vouchers voor het ontbijt ter compensatie en natuurlijk een andere kamer!

Eindelijk rust, douchen, tv aan, verhaal schrijven, welterusten.

Deja vu

We hebben voor vandaag geen plannen gemaakt, we zien wel hoe de dag loopt. We hebben, sinds we de hotelkamer bezetten, problemen met de koelkast. Deze koelt niet maar vriest. Gisteren hadden we wat fruit, yoghurt, cola etc. meegenomen en alles is bevroren! Dus vanmorgen gebeld en er kwam vrijwel direct iemand kijken. Hij was het eens met onze bevindingen, de stekker ging eruit en er stond binnen een haf uur een andere koelkast! Alleen jammer dat je de bevroren goederen weg moet gooien. We willen toch nog even naar de balie voor advies voor vandaag dus melden we ook gelijk dat we ons eten weg moeten gooien..... Ze vinden het erg vervelend en we krijgen vouchers om morgenochtend in het restaurant te ontbijten, opgelost!

We waren het met elkaar eens dat het bezoeken van The Biltmore Estate, het grootste huis van Amerika met 250 kamers, het niet worden ging. Op een afstand lijkt het een kasteeltje, in het bezit van de Vanderbilts en al jaren in de familie, iets bijzonders. Maar als ik de historie lees vind ik het bezoeken vs. de kosten het bezoek niet waard. Het is een Historic Landmark maar deze slaan we over. We hebben wel even gekeken of het huis van een afstand te zien is maar je moet na de ticketverkoop nog 4 mile rijden om bij de ingang te komen, laat maar.

Naast de ingang van de Biltmore House zit een souvenirswinkeltje met vele folders, we nemen er een aantal mee en gaan we even koffie drinken bij de buren, Starbucks. Daar hebben ze ook WiFi dus kijken we even hoe ver Downtown, Waynesville is. Eerst lopen we even een rondje in Asheville aan de overkant, dat ziet er wel gezellig uit. We lopen weer terug naar the ‘truck’ om downtown te gaan, we parkeren achter de Mainstreet en bezoeken verschillende winkels. Je kan merken dat Kerst echt wel een ding is hier, in elk stadje wat we bezoeken is wel een speciale kerstwinkel, zo ook hier. Kerst is bij de Amerikanen maar één dag, op 25 december, en dan wordt ook echt alles uit de kast gehaald. Zelf stel ik het nog even uit........

Toen wij gisteren terug kwamen van de Highlands hadden we een Indian Dealer gezien, twee jaar terug waren we onze reis begonnen met een Indian Roadmaster. We zijn even gestopt om te kijken en er stond er één dus we hadden een soort déjà vu, leuke herinneringen, leuk weerzien ;)

We hadden nog een verzoekje staan dus rijden we nog even naar een Outlet Mall, het adres hadden we van een folder. Ook daar lopen we nog even rond en we hebben het eigenlijk wel weer gehad, we gaan richting hotel. We hebben vandaag niet veel gedaan, soort lanterfantendag, maar kan niet elke dag feest zijn en op deze manier ‘tanken’ we wel een beetje bij. We hebben in totaal toch al zo’n 4300 mile gereden.....

Morgen gaan we naar Charleston, SC. Dit hotel ligt aan de kust en er wordt aangeraden een kamer met havenzicht te nemen, dat gaan we doen! Het is een rit van ruim vier uur dus we gaan even kijken of er onderweg nog een leuke stop inzit. Morgen meer ;)

The Highlands

We hebben vanmorgen wat uitgeslapen, we werden wakker rond 9.30 uur. Zo’n hele dag rijden hakt er wel in! Vandaag hebben we plannen om de Dry Falls te bezoeken in Highlands. We maken koffie, eten een broodje en vullen de rugtas met banaan, water en mueslireepjes. We zitten een etage lager als de receptie en zijn benieuwd waar we uitkomen als we de buitendeur op onze verdieping nemen. On the green! We kijken uit op een golfbaan. Er zijn ook parkeerplaatsen dus als we terugkomen parkeren we daar! We lopen naar onze ‘truck’ en proberen Dry Falls in te voeren maar dat herkent de navi niet....voor de zekerheid maar even navragen bij de receptie. Blijkt dat het op Cherokee grond is wat de navi niet herkent. We hebben een hele beschrijving meegekregen, waar we wel uitkomen. We gaan die kant op!

Onderweg willen we nog even koffie drinken dus ik kies een Starbucks uit op de weg naar Dry Falls. We hebben al eerder gehad dat we de navi volgde voor een Starbucks die dan ‘opgeheven’ bleek, zo dachten we dat nu ook tot we bedachten de Ingles (supermarkt) in te lopen. En ja hoor, Starbucks zit in de supermarkt. We bestellen koffie en lopen een rondje supermarkt terwijl we op de koffie wachten. Veel vers bereid eten, staat ons wel aan, we besluiten op de terugweg van de Dry Falls hier te gaan eten. Onze naam wordt geroepen voor de koffie. Na de koffie vervolgen we onze weg richting DryFalls.

We rijden op een slingerweg naar boven langs de Culassaja River, erg smal met die grote witte olifant maar het lukt mijn ‘truckdriver’ natuurlijk! Aan de kaart te zien moeten we al in de buurt zijn maar ik heb nog geen bordje gezien......we rijden verder de Highland road af en daar is de afslag voor Dry Falls!! We parkeren de truck en lopen naar beneden. Naarmate we verder naar beneden lopen horen we het vallende water, we zijn er en het is prachtig! Na een paar (al zeg ik het zelf) geweldige foto’s stappen we in de truck en rijden naar de volgende stop. Het rijden en het bijbehorende uitzicht is al geweldig om te doen, wat een natuur!! Bij de volgende stop is er weer een waterval, eigenlijk meer een overlopend meer, erg mooi! Ik ben er even naar beneden gelopen om een filmpje te maken ;) We rijden de Highlands Road helemaal af en we eindigen in het dorpje Highlands. Het ziet er erg leuk uit, we besluiten even een rondje te doen en bezoeken verschillende winkeltjes. Om een uur of vier, een armband, een ‘tigereye hanger’ (waar ik al een tijdje naar op zoek ben), eigengemaakte fudge en een overheerlijk ijsje verder besluiten we terug te gaan. We nemen dezelfde weg zodat we Ingles niet voorbij rijden en het is natuurlijk geen straf zo’n uitzicht onderweg.

We zijn bij Ingles waar Peet rijst met sesamkip neemt en ik soep van de dag met cornbread (lijkt wel cake, zo lekker). Terwijl we aan het eten zijn lijkt er wel een soort opname plaats te vinden waarbij iemand wordt geïnterviewd. Zal wel een bekende zijn geen idee........ Als we klaar met eten zijn gaan we ons padje inkorten richting hotel. Op de terugweg komen we nog langs een Indian dealer en verschillende antique malls, dat is misschien wel iets voor morgen ;) Vandaag was in ieder geval een prachtige dag!

Appalachians

Zoals gezegd vandaag een reisdag, we reizen van Bowling Green, Kentucky naar Ashevillle, North Carolina. Om 14.08 uur geeft een bord aan dat we de eastern time binnen rijden en door de WiFi in de auto wordt alles gesynchroniseerd, alles staat nu op 15.09 uur ;) Dus het tijdsverschil met Nederland is weer gedaald naar zes uur. We zien het landschap veranderen als we door Appalachian Mountains rijden, we klimmen en dalen meer (m’n oren ploppen open en dicht) en het uitzicht is werkelijk prachtig!! Wat een land, wat een natuur! Awesome!! Onderweg stoppen we nog even om te tanken en de benen te strekken. De man achter de counter zet nog even verse koffie. We gaan lekker buiten in het zonnetje staan met onze koffie en als deze op is vervolgen we onze weg. Rond een uur of zes hebben de Crowne Plaza en wij elkaar gevonden. Prachtig gelegen op een berg waarbij we met de lift naar beneden moeten naar onze kamer, heel apart met een prachtig uitzicht. We gaan nog even naar de dichtstbijzijnde Walmart want onze voorraad is bijna op en als we terug in de kamer zijn gaan we kijken voor morgen ‘what to do’. Het was weer een mooie reisdag, tot morgen!

Cave, trains and automobiles

Vanmorgen weer vroeg uit de veren, het is onze laatste dag in Bowling Green! Onder het ontbijt besluiten we naar we lost River Cave te gaan hier in Bowling Green. De recensies spreken elkaar tegen maar de ‘locals’ zeggen dat het de moeite waard is dus ‘off we go!’ We bestellen online tickets, onder het ontbijt, voor 12.00 uur. Om een uur of tien gaan we richting lekkere koffie ;) en we zijn nog bij Dollar General binnen geweest. We willen nog een adapter extra maar ook hier hebben ze die niet, helaas. Het is inmiddels 11.30 als we bij River Cave aankomen. Het ziet er mooi uit, we lopen naar binnen om ons te melden. Ze raden aan alvast naar de plek te lopen waar de tour start dus dat gaan we doen. Er staan bankjes dus we gaan lekker in de zon zitten, de bewolking is vertrokken. Als het 12.00 uur is komt de gids aanlopen. Ze vraagt aan één ieder waar ze vandaan komen, stelt zich voor en we lopen richting grot. We lopen naar beneden waar een meertje is met groen/blauw water en zij verteld heel enthousiast dat het water zo licht kleurt door de mineralen uit de grot. Verderop is een kleine waterval en de ingang van de grot waar we in een boot stappen. De grot is niet erg groot maar blijft mooi om te zien, de tour duurde totaal 45 minuten dus hebben we tijd genoeg om naar het Corvette Museum te gaan.

Om 14.00 uur rijden we dus die kant op. De ‘echte’ Corvette fans weten natuurlijk dat de Corvettes in Bowling Green worden gemaakt! Als we er binnen komen staan er een aantal klaar voor ‘delivery’, met naam en datum aflevering. Je kan er ook in een simulator rijden, je zit dan wel in een echte Corvette met beeld op de weg en rijdt dan een track waarbij je gewoon bochten neemt en moet remmen etc. Grappig! We doen een rondje museum over het ontstaan van Corvette, een film over de fabriek en hoe de Corvette in elkaar wordt gezet. We lopen ook naar een ‘nieuw’ gedeelte waar acht wagens in een ‘sinkhole’ belanden. Wij dachten gehoord te hebben dat alleen Florida daar last van had maar waar we staan was er ook één, bizar!! Er zijn drie van de acht wagens gerestaureerd maar vijf stuks waren niet meer te redden. Er staan een paar prachtige exemplaren! We lopen weer richting uitgang en eten wat in het Corvette Café. Hotdog met French fries. Het café gaat dicht, het is inmiddels 15.30 uur en ik kijk even online tot hoe laat The Historic Railpark and Train Museum open is, tot 18.00 uur! Dat redden we ook nog wel, we gaan die kant op en staan om 16.05 uur binnen.

Eerst even gevraagd of er nog een tour was. Ja hoor, om 16.15 uur dus jullie zijn mooi op tijd, ik ga zo beginnen, ik ben de gids! Ze sluiten vandaag wel eerder vanwege een Halloween Haunting en ze waren al aan het versieren, scary.... We zijn eerst binnen wezen kijken tot de gids zover was. Zij heeft ons mee naar buiten genomen om in de treinen te beginnen. Helaas was de dieselmotor al uit de trein gehaald voor deze geschonken werd. Ze verteld over het verschil van eerste en tweede of derde klasse. Vrijwilligers zijn druk met de restauratie van de treinen. De laatste schenking is een hospitaal die in WWII nog in gebruik is geweest dus nog niet klaar voor bezichtiging. In de laatste coupe praatten we nog even met de groep (totaal waren we met z’n zessen). We hadden het over de wapens in Amerika, dat wij dat niet kennen, niet geoorloofd is. Er was een wat oudere man in de groep die het totaal niet met ons eens was. Neem een Amerikaan zijn wapen af in wetgeving dan zal de president die de wetgeving heeft veranderd niet lang leven. Een Amerikaan met zijn wapen...... Enfin, ik kan wel zeggen dat wij onze laatste dag in Bowling Green volledig hebben benut! Morgen gaan we naar Asheville, Noord- Carolina, een rit van zo’n 5,5 uur. We denken erover om Knoxville te bezoeken waar we doorheen rijden.

Dat horen jullie dan morgen weer ;)

MoJo triangle

Nashville,

Vandaag gaan we naar Nashville! De derde stad van de Mojo triangle die we bezocht hebben. The Mojo Triangle bestaat uit New Orleans, Memphis en Nashville waar de country, Blues, Jazz en Rock’n roll ontstaan is. Je hebt daar Broadway, de straat waar je moet zijn voor muziek.

We parkeren de auto in het centrum, er zijn twee betaalapparaten en ik kijk alvast hoe deze werkt. Dit zouden ze in Nederland ook door moeten voeren, je vult je kenteken in en betaald voor een hele dag ( wel $ 20,- maar ala...). Naast mij staat een stel en zij bedient de machine. Er staat duidelijk op dat je GEEN geld terug krijgt, zegt ze tegen haar man dat ze er $ 100,- in heeft gedaan maar geen geld terug krijgt. Er komt zelfs geen bonnetje uit dat ze betaald heeft, wat een doos! Manlief staat nu te bellen met parkeerbeheer en wij lopen naar Broadway.

Het is een gezellige straat waar wel overal bandjes spelen in tegenstelling tot Bealestreet, Memphis, zonder last van elkaar te hebben, het is een gezellige boel! We zijn wat winkels in geweest, hebben koffie gedronken en rond een uur of 16.30 uur lopen we terug naar de auto. We gaan nog even naar Macey’s voor schoenen, Peet heeft Dr. Martens schoenen gezien en we gaan kijken of ze daar te koop zijn. In eerste instantie zijn er alleen hoge modellen maar als we verder kijken vinden we het gewenste lage model, èn in de goeie maat, gelukt! We gaan nog wat eten en rijden dan terug naar het hotel.

We komen erachter dat we allebei de sleutel niet hebben meegenomen......Peet loopt naar de receptie en terwijl ik sta te wachten duw ik tegen de deur die gewoon open gaat! Lekker dan, roomservice heeft de deur niet goed dicht gedaan. Peet komt terug met twee nieuwe sleutels (kaarten) en de andere moeten we weer inleveren. Dat doen we morgen wel als we gaan ontbijten, we willen nog even wassen. Muntjes gehaald en twee wassen gedraaid en gedroogd maar het is niet goed droog dus alle laden staan open met onderbroeken over de randjes, in de badkamer hangen de rekjes vol met kleding I.p.v. handdoeken (die leggen we wel op het toilet). Het is wat behelpen maar de hotelkamer ruikt wel lekker ;) We kijken nog wat t.v. en ‘call it a day’.

Morgen zijn we van plan om naar het Corvette museum te gaan en we hebben iets gelezen over grotten bezichtigen, er is hier in de buurt genoeg te doen!

Morgen meer!

Homey

Vandaag zoals gezegd een reisdag, naar Bowling Green. Als we nog een uur van Bowling Green verwijderd zijn staan we bij een tankstation waar Peet wordt aan gesproken. De auto waar de man uit komt staat naast ons met blazende speakers (wat een herrie). Hij komt op Peet aflopen, groet hem als ‘homey’ en zegt naar Memphis te gaan. Peet zegt de ander kant op te gaan en meteen vraagt hij geld om te tanken. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd maar wel net zo vervelend!! De man gaat de rest van de tankende mensen af, er komt een vrouw naar buiten die ze weg stuurt. Wij rijden weer door......

Om een uur of één zijn we gestopt om bij Ihop om te eten. Er zijn ook wat winkels waar we heen lopen. Bij Marshall gaan we naar binnen waar we wat parfum scoren. We kregen als tip om naar Okry Mill Mall te gaan in Nashville. Nashville ligt net voor Bowling Green, het is inmiddels 15.30 uur dus daar stoppen we. Het is echt supergroot!! We lopen er een rondje en stappen binnen bij verschillende winkels, zo ook bij Outdoor World, voor onze begrippen Bever XXXXL en het is zomaar 19.30 uur. Het is nog een half uur rijden naar het hotel dus hier gaan we nog eens kijken ;) Het is al donker als we naar het hotel rijden en arriveren daar om 20.15 uur. Koffers uit de auto en eerst even een nachtje slapen.

We hebben al gezien dat hier leuke dingen te doen zijn, gaat goed komen........morgen!

Welterusten.

Thank you for you’re service!

Om nog even alles een beetje een plek te kunnen geven zijn we vandaag naar Tupelo geweest, waar Elvis is geboren. We hebben zijn geboortehuis gezien en er is een mooi park omheen gemaakt en natuurlijk een souvenirs winkel! Voor de rest waren er anekdotes te lezen van vrienden, klasgenoten, familie etc. Leuk om te lezen. De kerk was ook verplaatst naar het ‘Elvis’ terrein en naast de kerk stond een ‘privy’. Een toilet, zoals ook wij die van vroegere tijden kennen, alleen was deze voor de hele buurt! We zijn wel voldaan van alle Elvis perikelen en gaan op zoek naar het automuseum in Tupelo.

In het museum staan weer vele, mooie, oude exemplaren, ook uit Europa! Ook deze verzameling was een privé verzameling, leuk om te zien. Na een uur hebben we alles gezien en besluiten om naar Natchez Trace Parkway te gaan.

De ‘ Natchez Trace Parkway’ is een ruim 700 kilometer lange indianen-handelsroute tussen Natchez en Nashville. Je kan er op elk moment vanaf rijden om o.a. een wandeling te maken. Wij lopen een route to the Old Town wat 2 miles (3.2 km) zou zijn. We zijn al een uurtje pratend aan het lopen en besluiten om te draaien, er zou een uitzicht te zien moeten zijn over the Old Town maar misschien hebben we wel een afslag gemist(?). Op de weg terug zien we inderdaad een gemiste afslag........gemiste kans, we nemen niet de afslag maar lopen terug naar de auto. We hebben evengoed lekker ruim anderhalf uur gewandeld. We hadden nog een tip gekregen voor een grote ‘mall’ dus daarheen gereden.

Peet had vanmorgen zijn zeer toeristische Elvis shirt aangedaan. Legergroen met drie gele V’s op de bovenarm, sergeant zeg maar ;) We lopen een Footlocker in en lopen wat rond, er komen altijd direct verkopers naar je toe maar we besluiten door te lopen. De verkoper bedankt Peet, Thanks for you’re service......huh...oké, have a nice day! Nog een paar Levi’s broeken gescoord en we hebben wel trek! Al eerder hebben we steakhouses gezien en zo ook hier in Tupelo. Daar hebben we trek in! Tupelo is niet heel erg groot dus the Outback, steakhouse gauw gevonden. We willen naar binnen lopen als een vrouw ons kruist en zegt: Have a very nice evening and thank you for you’re service! Dat is wel een ding in Amerika, het komt door het shirt van Peet!! Ze denken dat hij in het Amerikaanse leger heeft gediend, DAAROM bedanken ze hem elke keer! Hilarisch, want er staat duidelijk Presley op zijn borst...... We hebben heerlijk gegeten in the Outback, het is inmiddels 19.15 uur en we rijden terug naar het hotel. Vanaf Tupelo zo’n anderhalf uur rijden in het inmiddels donkere Mississippi. Rond 21.00 uur komen we bij het hotel aan voor onze laatste nacht hier en de kamer is schoon! Ik wil de kleding opbergen en er zitten warempel de magneten nog aan! Damn!! Morgen toch eerst even op zoek naar een JCPennings.....gelukkig zitten zij overal! Gaat goed komen ;)

Morgen weer een rijdag naar Bowling Green dus op tijd in en uit de veren, we gaan nog even kijken wat daar zoal te doen is en we hebben al een aantal leuke dingen gevonden....